reclame

Het opzetten van reclame kan voor net dat laatste zetje zorgen die je nodig hebt om door te breken bij je doelgroep en zo naamsbekendheid te krijgen. Je denkt waarschijnlijk dat naamsbekendheid veel kosten met zich meebrengt, maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn. In dit artikel geven wij je tips met betrekking tot het maken van reclame voor je bedrijf.

Reclame in verschillende soorten

Hoe goed je product of dienst ook is, als je niet opgemerkt wordt, kom je ook niet veel verder. En dus is het tijd voor een goede marketingstrategie. Reclame maken is hier een heel belangrijk onderdeel van. Er zijn verschillende manieren om te promoten en zo je doelgroep te bereiken. Dit zijn onder andere:

  • Direct marketing – hiermee stuur je als bedrijf een directe boodschap naar je klanten. Dit kan door middel van advertenties voor kranten en tijdschriften, maar ook online op website en sociale media. Daarnaast kun je ook zoekmachinemarketing toepassen en spotjes maken voor televisie en/of radio.
  • Contentmarketing – bij deze vorm van marketing maak je niet direct reclame voor je product of dienst. Je geeft de klant namelijk stukjes kennis of entertainment die hiermee verband houden.
  • Guerillamarketing – deze marketingvorm is budget technisch erg interessant voor startups omdat je hiermee met zo min mogelijk kosten op een originele manier zoveel mogelijk impact probeert te maken.

Denk na over je doelen

Voordat je heel enthousiast begint aan je campagne, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wilt en kunt gaan bereiken. Als starter doe je er goed aan niet te groot te denken en vooral realistisch te blijven.

Voorbeelden van doelen

  • Nieuwe klanten of opdrachtgevers aantrekken
  • Je bestaande klantenkring behouden en aansporen tot nieuwe aankopen
  • Je naamsbekendheid vergroten en het bestaansrecht vaststellen
  • Nieuwe klanten duidelijk maken dat ze bij jou moeten zijn voor de beste deals

Welke boodschap straal je uit met je reclame?

Zorg ervoor dat je de boodschap die je wilt overbrengen zo concreet mogelijk maakt. Wat wil je jouw klanten duidelijk maken? Maak niet de fout meerdere doelen in één boodschap te proppen, maar spit toe op een bepaald doel per boodschap.

Bepaal je doelgroep

Reclame is een heel effectieve tool om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dan ook belangrijk dat je jouw doelgroep leer kennen en je advertenties daarop aanpast. Probeer voordat je begint dus eerst een goed beeld te vormen van je doelgroep. Een klantenanalyse kan je hier goed bij helpen, omdat je zo ontdekt hoe zij zijn en hoe je ze kan bereiken.

Zorg dat je opvalt met je reclame

Je ziet reclame altijd en overal. We worden hier dagelijks mee gebombardeerd en zorgen er bijna altijd voor dat we deze reclames negeren. Het is dus niet makkelijk ervoor te zorgen dat jouw reclames niet genegeerd worden. durf hierbij origineel te zijn en kies kanalen die nog niet vaak gebruikt worden. contentmarketing en guerillamarketing werken hier goed bij.

Lees ook: Wat is een arbeidsovereenkomst?